KOMPONEN SASTERA DALAM BAHASA MELAYU ( KOMSAS)
Skop Kajian Teks Sastera
1. Sinopsis:
Ringkasan cerita yang merangkumi perkara-perkara penting dalam
sesebuah
novel atau cereka.
2. Tema :
Persoalan utama yang hendak disampaikan oleh penulis dalam sesebuah
karya.
3. Persoalan:
Idea-idea sampingan yang hendak disampaikan oleh penulis dalam karya
mereka.
4. Plot : Jalinan peristiwa atau cerita dalam
sesebuah cerita yang terjadi atas SEBAB
dan AKIBAT. Terdiri daripada
peringkat eksposisi/permulaan, perkembangan
perumitan, klimaks/kemuncak cerita
dan peleraian/penyelesaian masalah.
5. Watak : Manusia, binatang atau makhluk lain
yang menjadi pelaku atau pelakon
cereka yang dicipta
oleh seseorang pengarang. Watak baik digelar
protagonis dan watak
jahat digelar antagonis.
6. Watak
Utama : Watak yang menjadi fokus utama yang mengerakkan sesuatu cerita.
7. Watak
Sampingan: Watak pembantu yang peranannya lebih kecil daripada watak utama.
8. Latar
: “ Setting” atau tempat yang
menunjukkan lokasi dan gambaran/suasana sesuatu
peristiwa itu
berlaku.
9. Latar
tempat: Tempat di mana berlakunya peristiwa
10. Latar
masa: Waktu kejadian dalam sesebuah cereka yang meliputi zaman, musim,
dan masa
11. Latar
masyarakat: Gambaran tentang keadaan masyarakat semsa peristiwa dalam
cereka
berlaku.
Teknik Penceritaan dalam Teks Sastera
1. Teknik Suspens: Digunakan oleh pengarang supaya pembaca tertanya-tanya mengapasesuatu peristiwa itu terjadi.
2. Teknik Kejutan : Penulis memasukkan sesuatu watak secara tiba-tiba.
3. Teknik Dialog : Percakapan watak-watak sama ada dituturkan secara jelas/perlahan
kepada orang lain.
4. Teknik Monolog : Pertuturan atau pengucapan watak secara bersendirian seperti
ratapan, doa, dan perasaan watak.
5. Teknik Monolog Dalaman: Percakapan/pertuturan di dalam hati. Hanya dirinya yang
mendengar dan memahami apa yang diucapkan
6. Prolog : Terdapat dalam drama,disampaikan dalam pelbagai bentuk seperti puisi,
(Prakata) nyanyian dan pernyataan. Prolog dibacakan oleh salah seorang pelakon.
7. Epilog: Pernyataan sebagai penutup sesuatu penulisan atau karya. Boleh diucapkan dalam
bentuk puisi, syair atau huraian pantun.
8. Teknik Pemerian: Pemaparan yang jelas, terperinci dan hidup tentang suasana latar dan
peristiwa yang dialami oleh watak.
9. Teknik Imbas Muka: Cara pengarang membayangkan/meramalkan/membuat andaian
tentang perkara akan datang yang belum berlaku.
10. Teknik Imbas Kembali: mempersembahkan cerita dengan mengingat kembali peristiwa
melalui ingatan, khayalan dan sebagainya.
11. Kronologi : Mengikut perkembangan masa
12. Sudut Pandangan: Cara pengarang meletakkan kedudukan dirinya ketika mengembangan
sesuatu plot.
13. Sudut Pandangan Orang Pertama: Kata ganti nama diri pertama, iaitu ‘aku’
seringkali digunakan.
14. Sudut Pandangan Orang Ketiga: Pengarang meletakkan dirinya di luar daripada
watak-watak atau pelaku-pelaku yang diceritakan. Pengarang kerap menggunakan
kata gantinama diri ketiga, iaitu ‘dia’ dan ‘mereka’.
15. Nada: Bunyi tinggi rendah/ tekanan suara ketika mendeklamasikan sajak.
- nada melankolik ( murung/sedih)
- nada romantis ( percintaan/keindahan)
- nada protes ( tentangan/ sanggahan )
- nada sinis ( mengejek/mempersenda )
- nada patriotik (semangat kebangsaan)
Keindahan Bahasa/Unsur Gaya Bahasa dalam Genre Sastera
1. Metafora: Perbandingan terus atau secara langsung yang menggabungkan satu perkataankonkrit dengan perkataan abstrak.
- Mereka tenggelam dalam lautan fikiran masing-masing.
2. Simile : Perbandingan secara tidak langsung antara satu benda yang sama dengan
menggunakan kata bandingan.
- Ayahnya menengking dengan suara yang bagaikan halilintar.
3. Hiperbola: Perbandingan yang dibuat untuk sesuatu sesuatu keadaan/peristiwa yang
keterlaluan atau melampau. ( menyatakan sesuatu secara berlebih-lebihan)
- Cita-citanya menggunung tinggi.
4. Perlambangan/ Simbolik: Kata-kata yang digunakan untuk menerangkan sesuatu benda,
keadaan atau peristiwa.
- Sebab emas budi terbuang ( ‘emas’ melambangkan harta benda atau kekayaan )
5. Pengulangan: Unsur pengulangan berlaku pada kata, ungkapan, barisan atau rangkap.
6.Anafora: Pengulangan kata pada awal baris pantun/sajak.
- Kawan ketawa ramai selalu,
Kawan menangis seorang diri.
7. Epifora : Pengulangan perkataan ataufrasa di akhir baris pantun/sajak.
Dewa berjalan dihampirinya,
Naga yang besar didekatinya,
Setelah naga mencium baunya,
Kepala diangkat ternganga mulutnya
8Repetisi/repitasi : Pengulangan kata dalam baris/ ayat tertentu.
- Muka mesti manis, mulut mesti ramah, hati mesti baik.
9. Responsi : Pengulangan kata di tengah baris.
Hari ini menugal jagung,
Hari esok menugal jelai,
Hari ini kita berkampung,
Hari esok kita bercerai.
10. Sinkof / Sinkope : Singkatan perkataan.
- “ Eiii,! Kenapa mata kau tu?”
( kau – engkau, tu – itu )
11. Hybrid : Penggabungan kata.( daripada dua perkataan menjadi satu perkataan )
Takkan awak tak boleh jawab soalan ini?” kata cikgu kepada Ramli.
“ takkan” daripada perkataan “ tidak akan “
12. Inversi: Pembalikan susunan perkataan dalam ayat
- Terdiam Zulkifli memikirlan jawapan.
( sepatutnya Zulkifli terdiam memikirkan jawapan.)
13. Personifikasi : Memberi sifatsifat kemanusiaan (perorangan/penginsanan) terhadap objek
yang tidak bernyawa.
- matahari tersenyum
14. Jeda: Hentian sejenak pada tengah baris semasa mendeklamasikan sajak.
Tanda (/) membawa tanda jeda/pemenggalan.
15. Rima Akhir: Pengulangan bunyi yang sama atau keselarasan bunyi pada kata/suku terakhir
sesuatu ayat/baris puisi.Contoh rima akhir ialah ‘abab’,’aaaa’ ‘abcdabcd’ dan sebagainya.
16. Asonansi: Pengulangan bunyi vokal yang sama dalam puisi. Contoh vokal ialah a,e,i, o, dan u.
- Pandai melompat pandai berlari ( pengulangan vokal ‘a’)
17. Aliterasi: Pengulangan bunyi konsonan yang sama dalam baris pantun/sajak.
- Kalau ada silap dan salah ( pengulangan konsonan ‘l’)
18.Paradoks: Unsur-unsur pertentangan yang nyata dengan pendapat umum.
- dalam kesepian di tengah ramai
19. Onomatope: Mengekalkan bunyi asal sesuatu benda.
Angin yang menderu-deru .
Masa SMK dulu tak kisah sangat pun pasal komsas asal boleh score BM je
ReplyDeleteTapi sejak baca novel inggeris,light novel jepun,grafik novel jepun.....bila kita tahu elemen komsas memang makin seronok nak baca semua tu
Komsas bukan semata2 digunakan dalam karya melayu sahaja bahkan boleh digunakan juga utk membaca karya Dari barat spt inggeris mahupun Timur apt jepun atau Korea
Komsas juga bukan dlm novel sahaja
Drama,movie,animasi,komik,
Pun kita boleh menghayati semua itu apabila kita faham komsas ni
Komsas adalah seni
Tapi disebabkan BM merupakan subjek Wajib Lulus did peringkat SPM
Ramai Pelajar hanya mempelajari komsas sebagai "subjek mata pelajaran" (hanya sekadar menghafal)
Tetapi Jika tidak ditekankan subjek Bahasa Melayu ini
Saya yakin dengan bantuan KOMSAS A.K.A komponen sastera
Cerita Harry Potter ke
Cerita Naruto atau Dragonball ke
Mahupun cerita ejen Ali
Golongan yang faham komsas ini sudah pasti akan lebih teruja utk membaca Dan melihat semua ini